Jahoda mezi lidojedy
Brněnský cestovatel Petr Jahoda putuje časem: v zapadlých koutech hledá národy, které žijí jako naši předci v době kamenné.
Užil si nocleh v domečcích vysoko v korunách stromů, ochutnal pečené červy a potykal si s kanibaly. Smyslem života Petra Jahody (39) je poznávání přírodních národů v nejzasutějších koutech světa. „Jezdím za lidmi, kteří žijí mezi dobou kamennou a jedenadvacátým stoletím. Chci je poznat než z tohoto světa nenávratně zmizí“, říká brněnský světoběžník; který poznal i místa, kam před ním noha „bílého muže“ nejspíš ještě nevkročila.
Teprve před pár týdny se Petr Jahoda – hubený, usměvavý muž s amulety zavěšenými kolem krku – vrátil ze své zatím poslední výpravy v Mongolsku. Národy ukryté z dosahu civilizace v džunglích nebo vyprahlých pouštích a stepích jsou cílem jeho výprav už sedm let. Na Nové Guineji například poznal, jak se žije národu Korowajů, kteří si svá obydlí staví kvůli komárům a strachu z nepřátel několik desítek metrů na zemi. Navštívil zde i Kombaje, kteří se odívají pouze do kostí a většina zvědavců raději oželí jejich návštěvu – jsou totiž obávanými kanibaly.
Hodili na mě duchy
Na ostrově Siberut nedaleko indonéské Sumatry se před třemi lety setkal
se šamany, jejichž kouzla prý dokonce poznal na vlastní kůži. Když je
navštívil, stal se svědkem obřadu, při němž ve vesnici dva šamani
vyháněli zlé duchy z nemocné dívky. „Jak jsem stál a pozoroval
obřad, šamani stále smetali vše špatné, co nemocná měla, na zem.
Zničehonic, ještě během zpěvu, jeden ze šamanů s velkým rozmachem
vymetl všechny duchy z verandy ven. Podle jejich víry teď budou bloudit
Siberutem, než si zase najdou někoho jiného,“ vzpomíná na
neobvyklý zážitek pan Jahoda ve své knize Nazí a divocí. Náhodou ale
„zlo“ šaman vymetl směrem k cestovateli. Za pár dní dorazil pan Jahoda
domů a lékaři mu diagnostikovali problém se slinivkou. Musel držet
přísnou dietu a několikrát si vzpomněl na příhodu se šamanem. Význam
tomu nepřikládat do doby, než se náhodou seznámil s ženou obchodního
partnera, původem z Mongolska. „Sama se mě zeptala, jestli je mi
dobře a zda mě smí vyšetřit. Aniž by cokoli věděla, tak mi popsala, že
jsem ke svému problému přišel někde v Asii a dokonce přesně popsala
situaci se šamany,“ říká pan Jahoda.
Za pár měsíců, když se „oklepal“, jel na Siberut znovu. Přemluvil
jiné šamany, aby z něj nemoc zase „vymýtili“. Za zvuku zvonečků,
zpěvu a mručení šamana prý pan Jahoda pocítil v břiše velké, úlevné
prázdno. Od té doby je zcela zdráv a dodnes neví, zda za jeho uzdravení
mohl mystický obřad, anebo prostě shoda okolností.
Sní Vás!
Na to, jak se co nejrychleji spřátelit i s kmeny lidojedů má Petr
Jahoda překvapivě jednoduchý recept. I když nejsou domorodci zrovna dobře
naladění (několikrát na nezvanou návštěvu mířili šípy), je prý
dobré mluvit klidným hlasem, sednout si na zem na znamení dobrých úmyslů a
vyhledat náčelníka. „To ví každý. Vždyť to tak bylo i ve
Vinnetouovi,“ usmívá se pan Jahoda, který už od dětství hltal
nejrůznější cestopisné knížky.
Přesto se několikrát dostal do situací, kdy byl k nervozitě skutečně
pádný důvod. Kanibalismus byl sice na Papui-Nové Guineji zakázán vládou
už před mnoha lety (poslední velká kanibalská „hostina“ domorodců se
konala v roce 1976, kdy nasekali na kousky a snědli 12 misionářů). Ale
kmen Kombajů je dodnes nevypočitatelný. Když po návštěvě jedné
z jejich vesnic odmítl pan Jahoda se svou kolegyní dát za přenocování
částku, která trojnásobně převyšovala cenu za hotel, rozešli se sice
s Kombaji v dobrém, ale nosiči kus dál v džungli sebrali jejich batohy se
zpátečními letenkami, dvěma tisíci dolary a léky a zmizeli. Když se
Češi vrátili do vesnice, ženy je varovaly, že bude zle. Pět hodin pak
s nazlobenými, válečně pomalovanými muži vyjednávali, aby jim věci
vrátili, jinak, že se nedostanou domů. Pak nabyli Kombajnové pocitu, že už
vrátili dost a spustili povyk. Ženy je začali pantomimicky kousat do rukou a
nohou, aby jim naznačili, že je muži sní, pokud neodejdou. „Beru takové
věci jako varování, ale přece jen už je to víc než dvacet let, co se
něco takového stalo naposledy, navíc náčelník vesnice byl na naší
straně, ale kolegyně asi uvěřila. To rozhodlo“, vypráví pan Jahoda ve
své knize. Nedomnívá se sice, že by si je Kombajnové skutečně
„opekli“, ale v některých místech se rituálnímu pojídání lidského
masa stromoví lidé podle něj patrně nevyhnou. „Když jsme chtěli
jet v roce 2001 ke Kombajnům, varoval nás jeden korowajský přítel, že
tam chystají trestnou výpravu, protože jim ti druzí unesli a snědli jednoho
muže, který měl podle jejich soudu zapříčinit smrt nějakého jejich
dítěte.“
Náčelník starostou
Po světě cestuje Petr Jahoda, který vystudoval strojní odborné
učiliště, střední školu a absolvoval doplňkové pedagogické minimum na
vysoké škole, už od konce 70. let.Tehdy, ještě za tuhého socialismu,
podnikal aspoň výpravy do rumunských či bulharských hor nebo na sovětský
Dálný východ. Po revoluci procestoval více než deset afrických zemí,
část Amazonie, několik zemí Latinské Ameriky, velký kus Indonésie a
další asijské země. „Ještě stále jsou kmeny, o kterých se
neví skoro nic. Třeba v Amazonii nebo na Nové Guineji. V Amazonii to ty
kmeny totiž dělají tak, že když k nim příjde někdo cizí, tak ho
prostě zabijí“, říká pan Jahoda. Jiné kmeny jsou zase před
civilizací „chráněné“, neboť místa, kde žijí, nemůže stát nijak
využít, nesnaží se je tedy kolonizovat.
Jedna s posledních cest, kterou Petr Jahoda podnikl v loňském roce, byla po
severní Keni. „Rozhodl jsem se navštívit několik přírodních
národů, které žijí na dně Velkého afrického příkopu,“
vypráví pan Jahoda. Při zdolávání více než tisícikilometrové
vzdálenosti vsadil na horské kolo, kterým vyrazil z Nairobi. „Dá
se tam jet terénním vozem. Ale jeho zapůjčení na den stálo sto padesát
dolarů a na to jsem neměl peníze. Mým cílem byl národ El Molů u jezera
Turkana, který čítá už jen něco kolem čtyřiceti lidí. Ostatní národy
přitom mají kolem dvou až šesti tisíc obyvatel,“ říká
cestovatel. El Moly navštívil již před čtyřmi lety, tentokrát ho však
čekal šok. Média se o ně začala velmi zajímat a nakonec i k nim
pronikla civilizace. „Když jsem tam dorazil, přivítal mě
náčelník, který se představil skoro jako starosta, mluvil plynulou
angličtinou a řekl mi co za kolik si můžu ve vesnici koupit. Když jsem se
zeptal, jestli mi řeknou ještě něco o svých tradicích, náčelník mě
odkázal na čtyři publikace, kde to můžu najít. Minule jsem s nimi
strávil asi jen desetinu času, zato jsem se toho dozvěděl destkrát
víc,“ krčí rameny pan Jahoda. Nakonec se mu cesta přece jen
vydařila. Našel kmen Rendilů a místo, kam nejspíš ještě nikdy nezavítal
turista. Zde je velbloud téměř posvátným zvířetem, velbloudí samici
nelze prodat, jen vyměnit za ženu. „Hnali zrovna velbloudí karavanu
od vody na pastvu, něco přes dvě stě kilometrů. Doprovázeli ji s oštěpy
a nazdobení, hrozně jsem chtěl jít s nimi. Náčelník o tom s kmenem
rokoval celou noc. "Nakonec mě vzali a bylo to bezvadné,“
pochvaluje si pan Jahoda. „Líbí se mi takoví, jací jsou. Mrzí
mě, když se po hlavě vrhají do toho, co jim civilizace nabídne. Nedokáží
s ní žít. Obvykle zůstávají chudáky na jejím okraji, z hrdého kmene
se odsoudí na lidi s nataženou rukou, čekající, co jim kdo dá.
Zapomínají na své tradice a nedokáží se pak sami uživit,“
říká Petr Jahoda. Nenarušuje ale on sám svými cestami jejich původní
svět" Od roku 2001 je vedoucím náročných expedic cestovní kanceláře
Poznání, jichž se může zúčastnit prakticky kdokoliv.
„Expediční činnost nenarušuje domorodě kultury ani z desetiny
tolik jako činnost misijní. My jim nic nevozíme, neukazujeme jim věci,
které neznají, neučíme je. Snažím se s nimi maximálně sžít,
zapadnout,“ tvrdí. Cesty pořádá zpravidla nanejvýš pro šest
lidí, a to tam, kde sám před tím byl. „Když jedu s lidmi, beru
nosiče, průvodce, tam, kde je to třeba i ozbrojený doprovod. Jsou to
náročné cesty, tvrdé, ale musí být bezpečné. S klienty si do extrémů
jít netroufám,“ upozorňuje pan Jahoda, který se už několikrát
nevyhnul různým zraněním nebo třeba nemocem, jako je cholera. Každého
zájemce příjde většinou cesta asi na sto tisíc a trvá maximálně čtyři
týdny. Petr Jahoda ale na výpravách setrvává většinou dva, výjimečně
tři měsíce.
Nejlepší je to mezi Pygmeji
Ochutnal tlusté červy zabalené v mouce nebo v palmových listech. Maso z divočáka jen tak opálené i se srstí nad ohněm a podobné lahůdky. Přesto pan Jahoda říká, že z těchto jídel, které člověk musí spořádat, aby domorodé vesničany neurazil, nikdy neměl žádné zažívací potíže. „Jedna moje kolegyně říkala lidem na výpravě – co jí a pije Jahoda, vy rozhodně nekonzumujte. Moje tělo musí dostávat jednu facku za druhou, pak když dostane pořádně na frak, tak se jen otřepe. Jsou lidi, kteří si to hlídají, pijí jen převařenou vodu a potom počítají špinavé bankovky, olíznou si prsty a mají to,“ usmívá se cestovatel. Vůbec nejvíce si prý zamiloval kmen Pygmejů ve Středoafrické republice. Tito lidé, kteří měří jen něco kolem sto dvaceti až sto čtyřiceti centimetrů, jsou prý nesmírně milí a příjemní. „Jsou za cokoliv vděční. Vzali nás na lov jako parťáky. Nikdy neválčili a pro válku ani nemají slovo,“ říká pan Jahoda, který má stále chuť poznat další kmeny – například ty již zmíněné v Amazonii. Láká ho i kmen Mangbetů v Kongu, kde se už odmalička dětem protahují hlavy dozadu. „Říká se, že díky tomu lépe cítí a vidí, naposledy tam byli Češi před padesáti šedesáti lety. Možná už ten kmen neexistuje, ale to nikdo neví, v současné době se do té oblasti kvůli dlouhotrvajícím nepokojům nedá dostat.“ Cestovatel má ale rád i civilizaci – dobré jídlo, sprchu a měkkou postel. Rodiny se ale musel vzdát. „Jsem tři čtvrtiny roku pryč roku pryč, to by nešlo dohromady. Je mi to samozřejmě líto, ale takhle jsem se rozhodl a zatím jsou moje cesty pro mě důležitější.“